MODUL PENGAJARAN
PENULISAN
BAHAGIAN C
Peringatan :
Berikan arahan dan tugasan yang jelas kepada murid
sebelum mula
membaca.
1. Baca petikan secara luncuran/ pantas.
2. Baca semula ikut perenggan.
3. Kenal pasti dan garisi
perlakuan / perbuatan/ peristiwa
yang baik atau berfaedah yang
terdapat di dalam petikan.
4. Minta murid
memberikan pandangan / pendapat mereka
mengenai nilai murni yang
terdapat dalam ayat yang
digarisi.
5. Senarai semua
cadangan (nilai murni) yang diberi.
6. Semak semula
dan bincangkan bukti / hujah
menyokong cadangan
yang diberi.
Latihan : Aplikasi nilai murni
Bil
|
Ayat
|
Nilai Murni
|
1
|
|
Bertanggungjawab
Prihatin
|
2
|
|
Penyayang
Kasih sayang
|
3
|
.
|
Murah hati
Baik hati
Pemurah
|
4
|
|
Rajin
Tekun
Bersungguh-sungguh
|
5
|
|
Jujur
Amanah
|
6
|
|
Ikhlas
|
7
|
|
Bertolak ansur
|
Latih tubi aplikasi nilai
murni
Bil
|
Ayat
|
Nilai Murni
|
1
|
Suhaila
membantu ibunya menyapu sampah di hadapan rumahnya sehingga bersih.
|
|
2
|
Harun menolong
Cikgu Saniah membawa buku-buku yang telah dikumpulkan ke bilik guru.
|
|
3
|
Sebelum keluar bermain, Rahman menyiapkan
kerja rumah
yang diberi oleh gurunya.
|
|
4
|
Walaupun Azizi
datang datang keluarga berada,
dia tidak pernah memilih kawan.
|
|
5
|
Setiap hari
Tamrin akan menyimpan sebahagian daripada belanja sekolahnya.
|
|
6
|
Para pemain hoki sekolah menjalani latihan sebagai
persiapan menjelang pertandingan.
|
|
7
|
Panduduk Kampung Tengah menggantung bendera bagi menghiasi
kampung mereka menjelang bulan sambutan kemerdekaan.
|
|
Tip: masukkan simpulan bahasa / perumpamaan /
kata-kata hikmat yang berkaitan.
Latihan pra
penulisan
Langkah 1: Murid baca ayat dan bincangkan nilai murni
yang
terdapat di dalam ayat.
Langkah 2: Senaraikan nilai murni yang diterima di dalam
perbincangan
sahaja di dalam ruang yang
disediakan.
Langkah 3 : Buat huraian
nilai murni .
Bil
|
Ayat
|
Nilai Murni
|
1
|
Suhaila membantu
ibunya menyapu sampah di
hadapan rumahnya sehingga bersih.
|
|
2
|
Harun menolong Cikgu Saniah membawa buku-buku
yang telah dikumpulkan ke bilik guru.
|
|
3
|
Sebelum keluar bermain, Rahman menyiapkan
kerja rumah yang
diberi oleh gurunya.
|
|
4
|
Walaupun Azizi datang datang keluarga berada,
dia tidak pernah memilih kawan.
|
|
5
|
Setiap hari Tamrin akan menyimpan sebahagian daripada belanja sekolahnya.
|
|
6
|
Para pemain hoki sekolah
menjalani latihan sebagai persiapan menjelang pertandingan.
|
|
7
|
Panduduk Kampung Tengah menggantung
bendera bagi menghiasi kampung mereka menjelang bulan sambutan kemerdekaan.
|
|
Langkah 2 : Semak
dan bincang bagi menentukan nilai
murni yang terdapat di
dalam petikan.
Bil
|
Ayat
|
Nilai Murni
|
1
|
Suhaila membantu
ibunya menyapu sampah di
hadapan rumahnya sehingga bersih.
|
Rajin
Prihatin
Cinta kebersihan
|
2
|
Harun menolong Cikgu Saniah membawa buku-buku
yang telah dikumpulkan ke bilik guru.
|
Prihatin
Rajin
Bertanggungjawab
|
3
|
Sebelum keluar bermain, Rahman
menyiapkan
kerja rumah yang
diberi oleh gurunya.
|
Rajin
Bertanggungjawab/
Amanah
Menghargai masa
|
4
|
Walaupun Azizi datang datang keluarga berada,
dia tidak pernah memilih kawan.
|
Merendah diri
Berhemah tinggi
|
5
|
Setiap hari Tamrin akan menyimpan sebahagian daripada belanja sekolahnya.
|
Berjimat cermat
Berwawasan
|
6
|
Para pemain hoki sekolah
menjalani latihan sebagai persiapan menjelang pertandingan.
|
Bertanggungjawab/
amanah
Bersungguh-sungguh
Bijak
|
7
|
Panduduk Kampung Tengah menggantungkan bendera menghiasi persekitaran kampung mereka dengan menjelang sambutan Bulan
Kemerdekaan.
|
Bekerjasama
Bijak
Cinta Negara
Prihatin
|
Langkah 3: Buat ulasan
nilai murni berdasarkan ayat.
Bil
|
Ayat
|
Nilai Murni
|
1
|
Antara nilai murni yang terdapat di dalam ayat adalah cinta
akan kebersihan. Sebagai
contohnya Suhaila telah meluangkan
masa membantu ibunya menyapu halaman rumah.
Selain itu terdapat juga nilai murni rajin dan prihatin.
|
Rajin
Prihatin
Cinta kebersihan dll
|
2
|
Antara nilai
murni yang terdapat di dalam ayat
adalah keprihatinan dan kerajinan. Ini dapat dilihat melalui pertolongan Harun
kepada gurunya. Selain itu Harun juga seorang murid yang bertanggungjawab. Kita semua sewajarnya
mencontohi sikap Harun ini.
|
Prihatin
Rajin
Bertanggungjawab
Baik hati
|
3
|
Rahman adalah seorang murid
yang bertanggung –jawab itulah sebabnya dia menyiapkan kerja rumahnya sebelum
keluar bermain. Sebagai seorang murid kita hendaklah mengutamakan amanah dan
tanggungjawab untuk berjaya.
|
Rajin
Bertanggungjawab/
Amanah
Menghargai masa
|
4
|
Azizi adalah seorang yang
merendah diri. Di samping itu dia juga
seorang yang berhemah tinggi.
Sebagai contohnya dia tidak
pernah memilih kawan.
Sikapnya ini wajarlah
dicontohi.
|
Merendah diri
Berhemah tinggi
|
5
|
Berdasarkan ayat, Tamrin adalah
seorang yang berjimat cermat. akan menyimpan sebahagian daripada belanja
sekolahnya. Tamrin juga seorang yang berwawasan kerana suka menabung, bak
pepatah sikit-sikit lama-lama jadi bukit.
|
Berjimat cermat
Berwawasan
|
6
|
Para pemain hoki tersebut perlu
menjalani latihan bagi memikul amanah
bagi wakil sekolah. Namun begitu mereka hendaklah bijak mengunakan masa
suapay tidak dan tidak mengabaikan tanggungjawab sebagai pelajar.
|
Bertanggungjawab/
amanah
Bersungguh-sungguh
Bijak
|
7
|
Panduduk Kampung Tengah
menggantungkan bendera menghiasi
persekitaran kampung mereka dengan
menjelang sambutan Bulan Kemerdekaan menunjukkan nilai murni cinta negara. Mereka juga
telah bekerjasama
bagi melaksanakan kerja tersebut.
|
Bekerjasama
Bijak
Cinta Negara
Prihatin
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan